Waar helpt therapie tegen?

Er zijn mensen die een depressie hebben en in therapie gaan, er zijn mensen die een echtscheiding hebben meegemaakt, angstig zijn, ADHD hebben, een trauma hebben opgelopen, allemaal redenen waarom iemand in therapie kan gaan. Bij therapie kun je in gesprek gaan over wat er is gebeurd, je leert hier over te praten en je kunt het dan een plekje leren geven. Je gaat leren hoe je hiermee om moet gaan, dat wil zeggen dat je dus bijvoorbeeld een probleem leert te verwerken maar ook leert hoe je in de praktijk er mee om kunt gaan als anderen je er om vragen. Misschien ben je geen gemakkelijke prater en willen mensen weten hoe het met je gaat. Je kunt tijdens een therapie dan bespreken wat je hiermee zou kunnen doen.

Therapie kan alleen maar ook in groepen. Het ligt er aan wat je mee hebt gemaakt. Lotgenoten kunnen ook een vorm van therapie zijn, je deelt ervaringen met elkaar en je praat over hetgeen je mee hebt gemaakt. Je hebt dan met elkaar gemeen dat je allemaal iets met dat thema hebt meegemaakt en er daarom samen over kunt praten. Als je liever alleen therapie hebt kan dat ook. Als je later dan behoefte hebt aan meer gesprekken met andere kan altijd een groepsvorm worden gekozen.

Welke vormen van therapie worden het meest gevolgd?

Er zijn verschillende vormen van therapie waar je gebruik van kunt maken. Afhankelijk van je klachten kun je een therapie volgen. Het kan zijn dat het met gedrag te maken heeft en dan zou gedragstherapie uitkomst kunnen bieden. Ook oplossingsgerichte therapie of cognitieve therapie worden veel gevolgd. Andere opties zijn directieve therapie, cognitieve gedragstherapie en NLP. Relatietherapie is ook een vorm van therapie waar je alleen of met zijn twee├źn gebruik van kunt maken. Het kan je helpen om meer inzicht te krijgen in je gevoelens en je eigen handelen. Lees verder